Top navigation

Een Altaar bij je Thuis

Als u Krishna in uw woonkamer wilt uitnodigen, dan is het mogelijk om een altaar te maken. Met een altaar maken we van ons huis het huis van God. Het altaar kan klein of groot zijn, maar hoort in principe op een centrale plaats te zijn in de woonkamer. Als u veel ruimte heeft zou u kunnen overwegen om een aparte kamer te maken als tempel.

Indien mogelijk is het aan te raden om het altaar buiten het bereik te houden van huisdieren en, indien mogelijk, kleine kinderen. Hier volgt een kleine beschrijving hoe u een altaar kan maken. Deze beschrijving is bij lange niet compleet. Heeft u meer vragen dan wij hier beantwoorden, dan kunt u een berichtje achterlaten, of kom eens langs in een van onze centrums.

Een Altaar
De eerste persoon die we op het altaar aanbidden is de spiritueel leraar. De spiritueel leraar is niet God. Alleen God is God. Maar omdat de spiritueel leraar Zijn meest geliefde dienaar is, heeft God hem bekrachtigd om Zijn vertegenwoordiger te zijn en daarom krijgt hij hetzelfde respect dat ook aan God gegeven wordt. De spiritueel leraar verbindt de discipel met God en onderwijst hem het proces van bhakti-yoga. Hij is de ambassadeur van God in de materiële wereld. Wanneer de koning een ambassadeur naar het buitenland stuurt, dan wordt de ambassadeur met hetzelfde respect bejegend als de koning. Ook zijn de woorden van de ambassadeur net zo gezaghebbend als die van de koning. Op dezelfde manier respecteren we de spiritueel leraar net zoveel als God en hebben we voor zijn woorden net zoveel eerbied als voor de woorden van God.

Er bestaan twee soorten guru’s (spiritueel leraar): de guru die instructies geeft en de guru die initiatie geeft. Iedereen die door contact met ISKCON met het proces van bhakti-yoga is begonnen, is dank verschuldigd aan Srila Prabhupada. Voordat Srila Prabhupada India verliet in 1965 om het Krishna-bewustzijn in het buitenland te verspreiden, wist zo goed als niemand ook maar iets af van het beoefenen van zuivere devotionele dienst aan Heer Krishna. Iedereen die dit proces heeft leren kennen door zijn boeken, zijn tijdschrift Back to Godhead, zijn geluidscassettes of door contact met zijn volgelingen zou daarom zijn respect moeten betuigen aan Srila Prabhupada. Als stichter en spirituele gids van de Internationale Gemeenschap voor Krishna-bewustzijn is hij de voornaamste guru die instructies geeft.

Toegewijden ontwikkelen allereerst hun relatie met Srila Prabhupada. De Vedische geschriften moedigen ons echter aan om ons ook te verbinden met de huidige schakel in de keten van spiritueel leraren. Na Srila Prabhupada´s heengaan betekent dit het aanvaarden van initiatie van een van Srila Prabhupada´s oudere volgelingen die binnen de beweging als spiritueel leraren worden erkend.
Op de tweede foto op je altaar moet de Pañca-tattva afgebeeld staan – Heer Caitanya en Zijn metgezellen. Heer Caitanya is voor dit tijdperk de incarnatie van God. Hij is Krishna, die gekomen is in de vorm van Zijn eigen toegewijde om ons te leren hoe we ons aan Hem over moeten geven, in het bijzonder door het chanten van Zijn heilige namen en het verrichten van andere activiteiten in bhakti-yoga. Heer Caitanya is de meest genadige incarnatie, omdat Hij het voor iedereen makkelijk maakt om liefde voor God te ontwikkelen door het chanten van de Hare Krishna-mantra.

Ook moet op je altaar natuurlijk een afbeelding staan van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, Heer Sri Krishna, samen met Zijn eeuwige metgezellin, Srimati Radharani. Srimati Radharani is Krishna’s spirituele vermogen. Ze is de personificatie van devotionele dienst en toegewijden nemen altijd hun toevlucht tot Haar om te leren hoe ze Krishna moeten dienen.

Je kunt de foto’s in een open driehoek zetten met Srila Prabhupada links, de foto van Heer Caitanya en Zijn metgezellen rechts en op een kleine verhoging en iets naar achteren en in het midden de foto van Radha en Krishna, die, als het mogelijk is, net iets groter is dan de andere. Wat je ook kunt doen is de foto van Radha en Krishna erboven aan de muur hangen.

Wanneer je thuis je altaar opzet dan nodig je Krishna en Zijn zuivere toegewijden uit om als de belangrijkste gasten in je huis te verblijven. Maak elke morgen het altaar goed schoon. De reinheid van de kamer van een belangrijke gast verwaarloos je niet. Als je waterkopjes hebt, spoel die dan goed om en vul ze dagelijks met fris water. Plaats ze daarna voor de foto’s. De bloemen moeten uit de vazen gehaald worden zodra ze beginnen te verwelken; als je ze voor de foto´s hebt geofferd en voor de foto´s hebt gelegd, dan moeten ze dagelijks worden ververst. Offer minstens een keer per dag nieuwe wierook en, als dat mogelijk is, steek kaarsen aan die je vlakbij de foto´s zet terwijl je voor het altaar chant.
Probeer de dingen die we tot dusver aangaven te doen. Het is erg makkelijk: als je van God probeert te houden, zul je langzaam maar zeker beseffen hoeveel Hij van jou houdt. Dat is de essentie van bhakti-yoga.